Kilka ćwiczeń od fizjoterapeuty na ból pleców. Dzięki tym ćwiczeniom zapomnisz o bólu pleców

Ból kręgosłupa to nieprzyjemna dolegliwość, która często uniemożliwia nam wykonywanie pracy i utrudnia wykonywanie codziennych czynności.

Jedną z najczęściej spotykanych sytuacji pojawienia się bólu pleców jest rwa kulszowa. Prawie połowa ludzi doświadcza jej przynajmniej raz w życiu. Rwa kulszowa objawia się bólem w dolnym odcinku kręgosłupa, w okolicy lędźwi. To tam ma swój początek nerw kulszowy.

Biegnie przez pośladki, biodra, uda, aż do stopy. Ból może promieniować wzdłuż dolnej kończyny. Często bólowi towarzyszą skurcze, utrata czucia w nogach lub stopach i zmniejszona ruchomość stawu kolanowego i ścięgna Achillesa.

Dużą ulgą w przypadku rwy kulszowej mogą być niektóre pozycje jogi. Które będą najlepsze?

Stopa na krześle

To pozycja, w której wykorzystamy krzesło. Stojąc przodem do niego, umieszczamy jedną stopę na siedzisku, a przeciwną dłoń opieramy grzbietem o kolano. Górną część ciała obracamy i utrzymujemy pozycję przez 30 sekund. W analogiczny sposób wykonujemy ćwiczenie na drugą stronę ciała.

Dociskanie kolan

W tej pozycji, leżąc na plecach, jedną nogę pozostawiamy na ziemi, a drugą przyciągamy do klatki piersiowej. Ramiona powinny dotykać ziemi. Ćwiczenie wykonujemy z obiema na zmianę.

Kolana z boku

To pozycja, w której leżąc na plecach, rozkładamy ramiona na boki, a nogi uginamy w kolanach i odwracamy na jeden bok. Utrzymujemy pozycję przez minutę i powtarzamy ćwiczenie na drugą stronę.

Skręt w pozycji leżącej

W tej pozycji leżymy na plecach, wyciągamy w bok lewe ramię, a lewą nogę uginamy i odciągamy ją prawą ręką na przeciwległy bok. Po minucie powtarzamy ćwiczenie z prawym kolanem.

Obrócony wykrok

To pozycja, w której stojąc, lewą nogą robimy krok w przód, a prawą wyciągamy do tyłu i opieramy o podłoże czubkami palców stopy. Odwracamy tułów i opieramy prawy łokieć o lewe kolano, dłonie łączymy. Ćwiczenie powinno trwać 30 sekund. Wszystkie kroki powtarzamy z drugą stroną ciała.

Skręt podczas siedzenia

To ćwiczenie rozpoczynamy, siedząc na podłodze z nogami wyciągniętymi przed siebie. Prawą nogę przekładany przez lewe kolano, lewą stopę kładziemy pod prawy pośladek. Prawa ręka opiera się o podłogę, lewy łokieć o prawe kolano. Należy wytrzymać w niej pół minuty i powtórzyć po drugiej stronie ciała.

Koci grzbiet

Jest ćwiczeniem, które wykonujemy na czworaka. Ciężar ciała przenosimy na ramiona. Przez 2 minuty, naprzemiennie zginamy i wypychamy tułów. Wypychając kręgosłup ku gurze, głowę opuszczamy w dół, obniżając kręgosłup, podnosimy ją do góry.

Pozycja dziecka

Pozycję rozpoczynamy, klęcząc. Siadamy na piętach,  kolana rozsuwamy na szerokość bioder, ramiona ramiona do przodu, dłonie dociskamy do podłogi, a pośladki przyciągamy do pięt. Pozostajemy w pozycji od 30 sekund do minuty, skupiając się w tym czasie na oddechu.

Wymienione ćwiczenia pozwolą rozluźnić mięśnie i przyniosą ulgę w bólu. Mogą być wykonywane profilaktycznie. Regularne wykonywanie ćwiczenia dobrze wpłyną na stan naszego kręgosłupa, wzmocnią osłabione mięśnie i rozciągną te przykurczone.