Świetny zestaw ćwiczeń, który poleca się w szczególności kobietom, które ukończyły czterdzieści lat i nie tylko.

Regularność kluczem do sukcesu.

Jak wszyscy doskonale wiemy, aby podejmowane przez nas działania przynosiły realne i widoczne rezultaty, najważniejsza jest systematyczność. Nie inaczej wygląda kwestia ćwiczeń fizycznych, zwłaszcza po 40 roku życia, kiedy za sprawą zmian hormonalnych coraz trudniej jest utrzymać szczupłą sylwetkę.

Regularny ruch pozwoli nam natomiast zadbać nie tylko o figurę, ale również o układ kostny, mięśniowy i krwionośny, pozytywnie wpływając na zdrowie i podnosząc jakość naszego życia. Dlatego też czas na ćwiczenia powinnyśmy znaleźć przynajmniej raz w tygodniu.

Niemniej ważny od częstotliwości jest jednak także właściwy dobór aktywności, by zbyt obciążający lub  intensywny ruch, do którego nie jesteśmy przyzwyczajone, nie przyniósł więcej szkody niż pożytku.

Jak właściwie ćwiczyć, aby nie zrobić sobie krzywdy?

Ćwiczenia opracowane specjalnie dla grupy kobiet dojrzałych nie obciążają przesadnie organizmu, można więc wykonywać je nawet codziennie. Dzięki temu szybciej zauważymy pozytywne rezultaty w kwestii poprawy sylwetki i ogólnej kondycji. Najlepiej w tej sytuacji sprawdzą się aktywności opracowane dla poszczególnych partii ciała.

Mięśnie tułowia, czyli brzuch i plecy

Najczęstszym powodem problemów z kręgosłupem jest zbyt mała siła podtrzymujących do mięśni, dlatego w codziennych ćwiczeniach nie należy zapominać o pracy nad tą właśnie częścią ciała. Mięśnie grzbietu doskonale wzmacnia ćwiczenie wykonywane w leżeniu przodem, kiedy to podpierając się rękami podnosimy górną część ciała aż do wyprostu rąk w łokciach. Najlepsze rezultaty osiągniemy wytrzymując w tej pozycji 3-5 sekund i powtarzając ćwiczenie ok. 30 razy.

Mięśnie brzucha doskonale wzmacnia podnoszenie i opuszczanie nóg w leżeniu na plecach. Najpierw powoli i płynnie podnosimy jedną nogę do pozycji pionowej, by po chwili dołączyć do niej drugą w ten sposób, aby obie kończyny znalazły się pod kątem 90 stopni do podłoża. Następnie należy wytrzymać 10 sekund i powoli, pod pełną kontrolą mięśni brzucha opuścić najpierw jedną a później drugą nogę. To ćwiczenie również najlepiej powtórzyć 30 razy.

Mięśnie nóg

W leżeniu tyłem podnosimy obie nogi w ten sposób, aby znalazły się jak najbliżej klatki piersiowej, można pomóc sobie chwytając za podudzia i w ten sposób jeszcze mocniej przyciągnąć kończyny do klatki. Ruch ten bardzo pozytywnie wpływa na stawy zarówno kolanowe, jak i biodrowe, których dolegliwości bólowe często dokuczają dojrzałym kobietom.

Bardzo podobne ćwiczenie możemy wykonać także w pozycji stojącej, przyciągając na zmianę kolana do klatki piersiowej. Aby nie stracić równowagi należy wyprostować plecy oraz napiąć mięśnie brzucha.

W pozycji siedzącej ćwiczenie to możemy potraktować jako przerwę choćby w trakcie pracy przy komputerze.

Mięśnie ud, brzucha i pośladków

Podpierając ciało na kolanach i dłoniach, z głową uniesioną do pionu, podnosimy nogę zgiętą w kolanie w ten sposób by stopa jak najbardziej zbliżyła się do głowy. Ruch ten wykonujemy naprzemiennie, raz prawą, raz lewą nogą. Po podniesieniu nogi należy wytrzymać w osiągniętej pozycji 5 sekund. Ćwiczenie powtarzamy 30 razy.

Podobne rezultaty osiągniemy kiedy w tej samej pozycji wyjściowej będziemy jednocześnie podnosić, aż do wyprostu, jednocześnie lewą rękę i prawą nogę. Następnie zmieniamy strony. Konieczność utrzymania równowagi podczas tego ćwiczenia sprawi, że zaangażowane zostaną do ruchu praktycznie wszystkie grupy mięśniowe.

Dobrze skomponowane ćwiczenia pozwolą zapomnieć o bieganiu

Regularność wykonywania ćwiczeń przeznaczonych specjalnie dla grupy kobiet po 40 roku życia pozwala uniknąć przeciążeń i kontuzji, które mogłyby zdarzyć się choćby podczas forsownego biegu czy długich marszy, nie pozbawiając jednak ćwiczących wszystkich korzyści płynących z aktywności fizycznej.

Przy regularnym, właściwie dobranym wysiłku ciało na długi czas pozostanie bowiem zdrowe, jędrne i sprężyste, a doskonała kondycja pozwoli sprostać zadaniom, które codziennie stawia przed nami życie.